Underbara måndagar

 Vill bara börja med att säga att jag inte är gravid som Jennie frågade ;) Är ett kort i förrförra inlägget där jag busar med Vilmer och det är bara en boll innanför tröjan. Haha!


Jag älskar mina och Vilmers lediga måndagar! Det är nästan den bästa dagen i veckan. Tätt ihop med fredagar ;)
Då är det bara vi och vi gör precis vad som faller oss in. Nu när vädret börjar bli piss så är det mysigt att bara tända lite ljus och busa runt hemma.
Fast idag så blev det en tur via jobbet för att hälsa på pappsen och äta lunch ihop med honom. Vilmer spexade för lite av våra arbetskamrater. Är så skönt nu när han inte är så blyg längre.




Ett litet stopp i sandlådan var ett måste innan vi gick till jobbet.

När det var dags för Vilmers vila promenerade vi bort till Maria som är sjukskriven fram tills bebisen kommer. Lite senare kom mamma som hämtat Julia på dagis. Sen fikades det på nybakta muffins. Smarrigt värre!


Det nya är nu att packa otaliga saker i diverse väskor, påsar eller ja, vad man kommer över helt enkelt, för att sedan "åka iväg". Idag skulle lilleman till torget för att köpa jordgubbar :)




Fick ikväll fotat lite av alla fina saker som varit mormor och morfars och som nu blivit mina.


Mormor och morfars bröllopsservis från 1951. Det är dock lite tråkigt att det bara finns 9 koppar kvar men vad kan man begära när den är 60 år gammal.

Fint skick är den i också. Nu ser jag fram emot att bjuda på kaffe här hemma ;)


Mormors smyckeskrin och parfymflaskan iform av ett äpple.
Minns att det alltid var lika spännande att titta på mormors vackra smycken och kika i dom små lådorna i hennes sekretär :)
Parfymflaskan stod i en vitrindel ivardagsrummet tillsammans med 1000 andra små saker som var svåra att motstå för små fingrar. Dock var den tom redan när jag var liten. Men än idag känner man en svag tung parfymdoft när man tar bort pinnen på äpplet.



Den här porslinstekannan visste jag inte ens om att den fanns men jag blev förälskad med en gång i den. Nu står den högst upp på tallrikshyllan och är vacker :)


Kryddburkar i porslin. Dessa samt större för mjöl, socker mm stod ovanpå köksskåpen i mormor och morfars kök. Detta är bara ren nostalgi och minnen. Vet inte om jag kommer använda dom men jag var tvungen att ha dom :) Dom stora var ingen idé att tänka på då våra köksskåp går ända upp till taket :/ Har ingen annan plats för dom.


Lite kristallgrejer kan väl aldrig bli fel.


Ascoola vasen och skålen som också finns kvar i barndomsminnena.


En av dessa katter hade jag sedan innan och har inget minne vart den kommit ifrån. Nu har jag ett hum om det efter jag hittade en tvilling bland alla mormor och morfars prydnadssaker :) Det är ljusstakar för små smala ljus om någon undrar.

Förutom dessa saker har jag (vi) nu även en hel hög av mormors gamla diskhanddukar i linne med inbroderade initialer, spets- och linnedukar, servetter i linne, badlakan, en matsalsstol som agerar klädhängare i sovrummet, kräftbestick mm.
Har även snart en gammal byrå med marmorskiva och guldbeslag. Vet bara inte vart den ska placeras men ingen annan vill ha den och den får bara inte slängas för den är så vacker.
Den får tills vidare bo i förrådet :)
Men det roligaste av allt är ändå alla gamla fotografier ända från 1920-talet som min moster har scannat in och lagt på skivor.
Samt att hon kopierat morfars släktforskning han gjorde någon gång när jag var liten.
Har inte läst den än men fattat att den sträcker sig bak till slutet på 1600-talet. Galet häftigt!


En härlig bild på morfar med sina föräldrar ifrån 30-talet. Tagen nere i Fiskebäck.


Tre fantastiskt söta systrar på midsommarafton 1986 :)


Nu ska jag lägga mig. Oj vilket vansinnigt långt inlägg detta blev!
Ska bara avsluta med att säga att det inte är så otroligt kul att vara ensam hemma med Vilmer.
Man har inte mycket till privatliv. Att få vara själv på toaletten är inte ens att tänka på ;)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0