Ensam hemma

Sitter här ensam i soffan och känner mig omgiven av julen. Mysfaktorn är hög.
Musikhjälpen på tv med Whams Last Christmas som någons önskelåt och lukten av gran och hyacint i hemmet.
Japp, granen är inburen, fastsatt och pyntad av mig själv. Den är dock lite sned men det får vi lösa imorgon.
Resten av min kära familj är i Oslo hos Robbans brors familj. Och jag är alltså själv hemma och tar hand om katterna. Hade hemskt gärna varit med dom där uppe men nu fick det bli så här denna gången.

Det är allt lite tomt här hemma men jag har hållt mig sysselsatt både igår och idag.
Men nu när jag ligger här på soffan saknar jag mina älsklingar rätt mycket.

Hela gårdagen spenderades med mina arbetskamrater både på och utanför jobbet. Vi hade julfest som startade redan kl 14. Och den slutade inte förän 23:30 när jag lämnade några av mina kära arbetskamrater på The Rover och åkte hem....med lite för mycket innanför västen. :)

Idag vaknade jag lagom sliten vid 10, låg kvar och drog mig en stund i sängen och gick sedan upp för att äta frukost. Men istället såg jag bara hur stökig och smutsig lägenhet och drog igång en storstädning. Efter 1,5 timmes frentiskt städande och pratade i telefon kände jag av ett vagt illamående och fick därmed sätta mig och äta.
Resten av dagen har fortsatt i samma tempo. Så här har resten av min dag sett ut. Lite mer städning, diskning, åkt buss till syrran med familj för att låna mammas bil som dom haft, handlat julklappar,julgransfot,kattsand,mat, hälsat på mamma (och Kai) som är nyopererad och har ont, klätt gran och sedan bara slappat i soffan.

Morgondagen kommer nog bli full av saker som skall göras. Julkortskuvert ska skrivas och läggas på lådan (lite för sent, jag vet), julklappar ska slås in och gömmas undan och förhoppningsvis ska jag hinna med lite mer julklappsinköp. Har några små till Isabella och nåt till Robban kvar.
OCH om inte Robban och Vilmer kommit hem innan så ska jag baka pepparkakor och dricka glögg med Camilla, Niklas och barnen.

Det är inte så mycket slappartid under min ensamma helg men det känns bra att lösa många måsten när jag nu har tid.
Då kan jag med gott samvete vara med Vilmer utan att känna mig jagad av allt som måste fixas innan jul.
Jag ogillar starkt vardagar då jag får så få timmar med gubben innan han ska sova. Dagarna jag hämtar honom på förskolan har jag väl ca 5 timmar med honom. Dagarna jag lämnar honom är det väl ungefär samma om man räknar på det. Lite på morgonen och lite på kvällen. Men det är så förbaskat tråkigt att bara ha 2,5 timme att umgås innan han ska sova. Då vill man inte åka iväg för att traska runt i affärer.


Nog tjötat! Nu är klockan mycket och jag ska, med vemod, stänga av Musikhjälpen och lägga mig.
Är en smula fantastiskt att det är tjockt med folk utanför deras glasbur trots att klockan är 2 och det är 1 grad ute.

Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0