Äntligen så

Så här kommer en liten resumé från resan.

Förra lördagen ca 8:15 ( 1 timme försenade) kom vår lilla bilkaravan iväg från Pärtan.
Vilmer satt i sitt i nya hem för dom kommande 10 timmarna och såg ut att ha det riktigt mysigt. Resan flöt på förvånansvärt bra. Tror det var pga att vi hade planerat Vilmers behov längs resan så bra. Leksaker, böcker, en rejäl handduk som solskydd, portabel dvd med massa roliga filmer, varmt vatten i termos och grötpulver, frukt, matburkar mm mm :)


Första stoppet gjordes runt 11tiden vid en mack pga av mitt illamående. Klarar inte att sitta i baksätet, och absolut inte när man ska underhålla en viss liten gubbe.
Lunchstopp gjordes i Filipstad, ett toastopp någonstans längs 26an, middag på McDolnads i

Lindvallen, tankning i Särna och sedan var vi framme någon gång efter 19 i huset.
Jag och Robban byttes av vid ratten vid nästan varje stop, vilket var skönt. På så sätt hann man aldrig riktigt bli trött.
Vilmer skötte sig exemplariskt och började inte gnälla förän dom sista milen från Särna. Dom sista slingriga, isiga och mörka milen. Nej, det gick inte att köra fort där inte. Men han klarade ändå det bra.
Väl inne var bara till att byta till pyjamas, bädda i den inhyrda resesängen och göra välling, sen så somnade lilleman för natten.
Söndagen började bra med solsken men dock lite blåst. Jag, Jenny och Jonas tog oss ut i backarna medan Robban (med Vilmer sovandes i vagnen) följde med Camilla och Niklas till barnbacken där Linneá och Isabella fick åka skidor.






Vid lunch tog vi en öl i backen, åkte hem och åt lunch och sedan gick Niklas och Robban ut och åkte.
Vilket inte var någon längre stund. Eftersom Robban skulle var ekonomisk lånade han skidutrustning av en på jobbet. Fine tänker ni... det är väl inget konstigt med det. Nej, det hade det inte varit OM han kunde  åka skidor OCH haft rätt storlek på pjäxorna. Dom visade sig vara minst 1 strl för små. :/
Dagen efter hyrde han bräda och kunde ta sig fram i backarna igen.

På måndagen började Linnéa sin skidskola och vi stod alla spända och kikade på henne på håll.


Roligast var att åka sittliften ovanför skidskolan. Därifrån såg man bäst :)
I slutet på veckan var hon så duktig att hon vågade åka sittlift till toppen och åka både gröna och blåa backar ner.

(Dagen innan hon vågade åka utan selen)

Tänk om man vågade lika mycket när man blir äldre. Jisses vad mycket man hade vart bra på nu isf.

På tisdagen grillade vi korv med bröd i backen, vilket var rätt mysigt fastän det var fullproppat av folk på grillplatsen.



Och på eftermiddagen tog jag, Camilla och Jenny (min svågers brors tjej) oss en liten afterski. Var ju tyvärr inget röj (vad annat kan man räkna med när man åker till familjeskidanläggningen nO1;) ) men vi hade kul ändå. Hade jag bara struntat i den förbaskade Jägermeistern hade jag vart betydligt stabilare på fötterna när vi kom hem några timmar senare när stället stängde.

Dagen efter skulle killarna ut och härja sa dom. råkigt nog stänger afterskin 17/18?!! Och sedan öppnade dom inte igen förän 22. Hur skumt är inte det?!
Men dom hade kul iaf och var hemma strax efter 01 och var lagom bakfulla dagen därpå.

För att ta igen våra förlorade timmar från tisdagens utgång, då vi inte visste att stället stängde 18, fick tjejerna också en helkväll på torsdagen. Den startades dock sent och oj va sega vi var när man skulle vänta ända tills klockan blev 22. Haha!
Efter en timme av gammal..ja gammal musik som mixats ihop på ett riktigt dåligt sätt funderade vi allvarligt på att gå hem.
Då tröttnade Camilla, gick och knackade på DJbåset och frågade om han inte hade någon musik från 200talet. Haha!
Då vände allt och vi fick en grymt kul kväll. Ändå tills jag var uppe och dansade på en bänk till en tydligen väldigt bra dancelåt. Dansade kanske lite väl okontrollerat och på något sätt lyckades jag fälla hela bänken så jag föll baklänges mot bordet.
Tack och lov slog jag inte i huvudet eller ryggen men på något sätt lyckades jag skada pek-, lång- och ringfinger på vänsterhanden. Antagligen var det dom som fick ta emot smällen mot golvet. Långfingret skdades värst och jag var först orolig att något var brutet. Vågade inte ens titta på det utan stod med handen i spolande vatten...på killarnas av någon anledning. Kunde inte bry mig mindre eftersom jag hade såååå jäkla ont.
Efter ett långt långt tag i tron om att smärtan skulle lätta så jag kunde fortsätta kvällen, fick jag till slut ge upp och bege mig hemåt. Då var klockan efter 01. Hemma i stugan var det tyst och stilla. Alla sov. Men jag kunde omöjligen lägga mig med den smärtan bultande i fingret.


Lindade en blöt kall handduk om fingret och satte mig för att vänta på Camilla och Jenny som dök upp runt 02.
Såklart vaknade Vilmer och det slutade med att Camilla fick hjälpa mig att göra en välling till honom, med tanke på att jag var lite handikappad. Runt 03 hade han äntligen somnat om jag och jag fick äntligen chans att försöka sova. Det gick sådär. Morgonen efter såg långfingret förfärligt ut. Övre delen av fingret var rejält svullet och blålila.
Tog mig till sjukstugan där dom kollade på det och var relativt säkra på att det inte var någon fraktur. Fick ett stödande bandage och traskade hemåt.
Den dagen vågade jag inte åka någonting. Dels för fingret och för tövädret (plusgrader, regn och snö) som gjorde backarna till slushpuppie. Känns ju inte säkert att gå ut och åka i backar där snön samlas i tunga högar. Det är mardrömmen för snowboardåkare.
Istället blev det lek och pulkaåkning på lekplatsen med Vilmer, Camilla och Isabella. Efter några åk kom även dom andra eftersom det var värdelös skidåkning.



Sen på eftermiddagen avslutade vi med bowling och pizza till middag.
 
Efter det var det bara att börja packa inför hemresan. :( En vecka går alldeles för fort!

Veckan bjöd på blandat väder men mestadels var det soligt, +-0 grader och blåste runt 4 sek.m. Perfekt alltså!
Men när slutet på vår semestervecka närmade sig blev det lite varmare för varje dag och på fredagen var det ca 5-6 +grader och rejält med tö och regn :/ Tur att vi åkte hem på lördagen för då blev det bara värre. Bilen mätte som mest +9 grader så länge solen var framme.




Måste bara avsluta med att säga att Vilmer verkligen var i sitt esse där uppe. Så mycket folk omkring honom och så många att spela pajas inför. Han älskade det! Och sedan att Linnéa och Isabella var där och lekte och skojade med honom hela dagarna var ju bäst av allt.


Han måste tyckt det blev förfärligt tyst och tomt när vi kom hem igen.
Det märks om inte annat på sömnen. Han sov som en stock under hela veckan. Vi behövde inte ens gå och stoppa in nappen en enda gång på kvällarna. VILKEN skillnad mot hemma! Det måste vart en blandning utav all stimulans och möjligtvis allt ljud på kvällarna när han skulle sova. Vi försöker nu bli bättre på att väsnas lite här hemma när vi lagt Vilmer för natten.

Skulle egentligen lägga upp ett inlägg efter detta med lite fler roliga bilder men klockan är waaay tooo muuuch för det!
Så håll ut till morgondagen....ja ni nattugglor iaf! ;)





Vill bara flika in att Vilmer fick idag sin andra dos av svinfluensevaccinet. Han har ju börjat bli förkyld idag så grinig har han varit hela dagen. Men nu under kvällen verkade det lite värre. Vi var dåliga föräldrar och gav honom en supp i förebyggande syfte så han slipper feber inatt.
Hoppas han slipper massa biverkningar imorgon! Håll tummarna med mig!
Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh va jag vill åka upp till fjällen nu. Tror jag ska försöka komma iväg nästa år. Har inte varit där på 7 (!) år nu.

Bilderna lockade ju en hel del och jag fick den där härliga fjällenkänslan i kroppen =)!



Kram

2010-03-24 @ 06:30:05
URL: http://jennienennie.blogg.se/
Postat av: annas Perssonliga

Hej!

Vad härlig läsning och bilder. Det är skönt att se att resan gått så smidigt. Långa resor och skidsemester är något jag annars skulle dra mej för att göra med småbarn. Kul att jag bevisligen har fel :)

Ett par vänner till oss var i Sälen härom veckan och de var glatt överraskade. De hade lite tappat sugen på att åka eftersom det varit så mycket snö "hemma". Väl där bästa semestern på länge :)



Synd på ditt finger, aj,aj, tur att inget blev brutet!!



Ha det gott!

Kram

2010-03-24 @ 13:28:02
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/
Postat av: Jennie

Å vilka härliga bilder, ni verkar ha haft en fin resa. Hann inte läsa allt nu så jag får återkomma :) Stackars ditt finger, är det bättre nu? Gud, va mysigt Vilmer hade det i bilen när filten var uppe för rutan, hihi! Förstår att du gärna stannat en vecka till, man behöver nästan två veckor för att hinna komma ner i varv och njuta av en semester. Många gånger har jag åkt till solen en vecka och sen ångrat att jag inte tog två. Kram på er

2010-03-24 @ 18:07:47
URL: http://lovaochmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0