Godnatt

Efter en helvetesnatt och en helvetesdag är min ork, kropp och mitt humör är nu i botten, så nu kastar jag in handduken och säger godnatt.
Kalaset var trevligt men med en son som är gräsligt mammig, ledsen, trött, gråter, kinkar och VÄGRAR sova middag så blev det kaos här.
20 min innan alla skulle komma var maten knappt påbörjat, inget var klart här, ingen av oss var ombytta och Vilmer bara skrek och grät som en besatt. Stackarn!
Allt detta resulterade i att jag blev hyperstressad och började såklart också storgråta.
Jag HATAR att inte vara klar med allt när man ska ha kalas. Säger man en tid så ska man vara klar vid den tiden. Gästerna ska inte behöva vänta och vänta och vänta .... som dom fick gör aidag tyvärr :/
Tur att det "bara" var våra närmsta. Dom bryr sig inte utan hjälpte glatt till med att göra sallad, plocka fram tallrikar mm.
Robban fick finfina presenter.
En vit pikétröja från Peak av mig, ett par Björn Borg-kalsonger av Vilmer, En Burton-mössa av mina systrar med familjer, presentkort på vilken butik han vill på Frölunda Torg av sin mamma, presentkort på Scorett av mamma och Kai samt en bok "Tatuering Handbok i kroppskonst" Det var förvånansvärt att mamma går och köper en sådan bok. Men roligt! Han blev jätteglad! Och jag med! ;)

(10 min senare)

Oj, har precis läst ut kapitlet "46 veckor - Sekvensvärlden" i "Växa och upptäcka världen"
ALLT stämmer ju verkligen in på Vilmer. Varför har jag inte tänkt p  å det tidigare att han kan vara mitt i en utvecklingsfas :/ Jag som hade stenkoll på faserna tills för ett par månader sen. Jag kom plötsligt av mig i läsandet....kanske var det för vi inte tyckt att Vilmer varit något värst grinig eller påverkad som om han vore i ett nytt utvecklingssprång.
Men nu minsann. Han är nu 44 veckor gammal och är precis så gammal som när 46veckorssprånget sätter igång.

"Barnet kan oftare De kan verka klängiga, lynniga, kinkiga, gnälliga, missnöjda, sura, ohanterliga och rastlösa. De gör allt för att vara hos och hålla sig nära föräldrarna. En del ängnar sig åt detta hela dagarna, andra bara delvis. En del klängiga små barn blir helt utom sig vid tanken på en separation. Vissa barn använder alla till buds stående medel för att vara hs mamma"

"Tecken på att barnet är i en ny utvecklingsfas:

*gråter oftare; är ofta på dåligt humör, kinkig eller sur
*är glad ena stunden och skriker nästa
*vill (oftare) hållas sysselsatt
*klänger sig fast vid dina kläder, eller vill (oftare) vara nära dig
*uppträder "alltför" snällt
*gör rackartyg avsiktligt
*får (oftare) raseriutbrott
*är svartsjuk
*är uppenbart blygare för främlingar
*vill komma "närmare" och kramas "hårdare"
*sover dåligt
*verkar (oftare) ha "mardrömmar"
*tappar aptiten
*jollrar inte lika mycket
*är mindre livlig
*sitter ibland bara stilla och dagdrömmer
*vill inte att man byter på honom
*suger (oftare) på tummen
*vill (oftare) ha kramleksaker
*är "barnsligare"

"

Av dessa 20 punkter stämmer 15 in på Vilmers nuvarande beteende.
Borde komma ihåg att alltid ha boken nära till hands. Det känns som att man får mer kraft, ork och förståelse när man vet varför han beter sig som han gör.
Jag med mitt dåliga tålamod kan fort bli irriterad och otålig på att han grinar som han gör, NÄR jag inte vet varför. Tror det är stressen och känslan av att man inte kan hjälpa honom.
Men som sagt, när jag vet vad det är som ligger bakom brukar jag kunna hantera allt det jobbiga mycket bättre. Jag blir lugnare och känner mig inte så jagad och därmed känner säkert Vilmer att jag är lugnare. Dom säger ju att barnen känner på sig när föräldrarna är uppjagade och upprörda.
Tror det är fullt sant!
Som t ex när Vilmer ska sova och totalvägrar och jag är arg och stressad och han är ledsen och arg och kommer inte ner i varv. Tar vi en paus från varann (Robban tar Vilmer) och jag får varva ner och samla krafter så märker jag direkt hur mycket lugnare han blir.
Fattar ni? :)

Gud va jag tjötar nu..... man fastnar ju så lätt här.
Nu ska jag iaf sluta tjata om utvecklingsfaser och lägga mig. Håll tummarna att vi/jag får sova inatt.






Kommentarer
Postat av: Malin

Å, va jobbigt! Lova håller på att få tänder och har vaknat minst 2 timmar per natt nu i 3 nätter. Jag börjar bli som en grönsak i huvudet...är så trött så jag inte kan tänka klart och Per är sjuk med feber och ont i halsen:( Hoppas vi får det lugnare snart. Kram

2010-02-20 @ 22:43:42
URL: http://lovaochmamma.blogg.se/
Postat av: annas Perssonliga

Jag förstår precis!!! Vill också ha allt färdigt och klart trots att man har små barn och gäster sällan räknar med att allt ska vara tip topp.



Utvecklingsfaser är jobbiga. På Siri har vi alltid märkt att det är något nytt på g. Supermammig som bebis, trotsig som 2-åring, 2,5-åring, arg som 3-åring alltid är det något.



Jag sänder några styrkekramar och hoppas det lugnar ner sig så ni får sova och huvudvärken släpper.



Kram

2010-02-24 @ 22:41:30
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0