En mindre rolig kväll

Jag har sån vansinnig smärta i mitt knä att jag knappt kan tänka klart..och det har suttit i ett par timmar nu utan att lugna ner sig. Inte har jag några smärtstillande att ta heller :( Fast dom hjälper ju inte så mycket heller tyvärr
Nej, jag har inte skadat mig. Det är den mindre roliga Ledgångsreumatismen som gör sig påmind.
Varför jag "vet" att det är det är pga att min mamma har det och har lidit av det sedan hon var i 20års-åldern.
Sjukdomen är ärftlig, men bara för man har anlagen behöver man inte få sjukdomen. Men nu är jag relativt säker på att jag har ärvt den.
På henne började det i ena handleden. På mig började det i vänstra knät för ca 6-7? år sedan. Numera kommer smärtan smygande i knät för att sedan förflytta sig mellan höft, knä, vad och fotled. Ibland om det vill sig riktigt illa kan det även sätta sig i högra benet också. Och det gör så hysteriskt ont. Smärtan går knappt att förklara. Man vill nästan bara hugga av sig benen...som om nu det skulle vara skönare. Samtidigt blir jag så förbaskat trött när jag har ont.
Ni som minns hur det var att ha riktigt jobbig växtvärk när ni var små kanske till en väldigt liten del kan förstå.
Värken gör sig oftast påmind när jag blir lite kall. Det krävs inte mycket för att den ska komma. Sommar som vinter.
Det räcker att vi öppnar upp fönster och balkong en kväll som denna när man ändå tycker att det är varmt. Men det är så fort jag känner av draget om benen värken kommer smygande.
Hemma går jag oftast med tofflor och mysbyxor. På det sättet klarar jag mig ofta ifrån skiten.
Men inte drar jag på mig hela den munderingen när det är 30 grader varmt. Då är det dessutom väldigt sällsynt att jag ska få ont.

Men nu ska jag sluta klaga om sånt här tråkigt. Det är väl mindre intressant att läsa om antar jag.

Idag har jag och Vilmer vart hemma hos Camilla och barnen. Både Linnéa och Isabella har vart sjuka men var bättre idag. Linnéas temp började iofs sakta gå uppåt när vi åkte hem på eftermiddagen.
Hoppas inte Vilmer drar på sig något. Men det tror jag inte han gör. Det är faktiskt ytterst sällan han har blivit smittad av dom andra. "Knack knack ta i trä"

Imorgon kommer min cykel. Åhhh va jag längtar! Skulle fått den idag men missade ett samtal från åkeriet som körde ut den, och när jag ringde tillbaka var det för sent.
Inte trodde jag att man kunde få sånt hemkört. Trodde jag skulle bli tvungen att åka ut till Sportson på Hisingen och hämta den själv. Lyx!

Nu ska jag fortsätta kolla på fotboll och äta hemmagjord isglass. Frusen apelsinsaft i plastglas. Mums!


Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh du skulle hört av dig så hade jag kommit med några tabletter till dig. Har citadon från när jag fick ryggskott och det bör ju ha hjälpt dig. Hoppas det känns bättre snart! Kram

2010-07-07 @ 21:53:28
URL: http://nennie.webblogg.se/
Postat av: Elin

Usch, stackare! Hur länge brukar värken hålla i sig när du får den? Hoppas det släpper snart!!



Kram

2010-07-07 @ 23:15:13
Postat av: Malin

Tack va snälla ni är!

Ja Citodon hade säkert hjälpt mig.

Nu är den nästan helt borta. Känns lite i låret bara.

Om jag är flitig med min vetevärmare kan den vara borta på ett par timmar. Men har jag ingen möjlighet att använda en sådan eller få några värktabletter (vilket inte är ofta jag tar) så kan den sitta i betydligt längre. Men den har aldrig suttit i en hel dag...än så länge. Men jag misstänker vad som kan komma när jag blir äldre.

2010-07-07 @ 23:21:53
URL: http://malansnyaliv.blogg.se/
Postat av: annas Perssonliga

Usch då, det låter inget vidare :( det är fruktansvärt att behöva ha ont. Växtvärk minns jag än hur det kändes.... jag hade förskräckligt ont i knäna en hel sommar och kunde inte ha benen böjda mer än ett par minuter innan det satte igång.



Jag hoppas verkligen inte att det blir värre för dej när du blir äldre!!!



Kram

2010-07-08 @ 13:36:26
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hej vännen!

Men usch då, stackars dig!! :-( Mitt starka tips äratt leta reda på(dvs be o få remiss) till en riktig läkare för reumatism så att du kan få de mediciner som finns. Så lipper du smärta! Inte stå ut o "vara duktig" ingen vinner på det!

Citodon har jag ätit i 4mån nu :-o Plus massa annat...Ibland behöver man hjälp av lite tabletter helt enkelt.

Min famrmor och hela hennes släktbakåtäruppvuxna i den byn där torpet ligger utanför...Dvsmin släkt kommer därifrån. Min farmors mor är född på gården ovanför mitt torpoch 7 generationer bakåt har ägat marken där. Så jag har ärvt torpet. Jago sys delar på det. Ett ljuvligt ställe!

KRAM!

2010-07-08 @ 21:34:39
URL: http://www.familjensweetie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0