Utmaning - Ljuvlig musik

Jag har fått en utmaning av Caroline. Nu var det ju ett tag sen och jag har ett otal gånger försökt att göra klart den. Senast igår kväll. Men varje gång jag suttit ner har Vilmer vaknat eller varit vaken.
Men nu så, nu ska jag få klart den.

Jag ska lista mina fem bästa och sämsta skivor i min skivsamling.


Det var en väldigt klurig utmaning då jag har såå många favoritskivor och så få dåliga ;) Ne skämt osido. Jag har nog en hel del dåliga skivor som jag undrar varför jag ens köpt.
Men nu gnuggar vi händerna och tankarna så sätter vi igång.


Fem bästa:


1. Håkan Hellström - Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg,     Det här måste absolut vara en av genom tidernas bästa skiva, som dessutom är mest sönderspelad. Minnena utav underbara somrar med mina härliga vänner svischar förbi i huvudet när jag lyssnar på denna skivan. Och en liten del utav mig vill bara tillbaka till den tiden. Ja, jag blir helt enkelt rusig av glädje och vill bara dansa när jag sätter på denna :)
Tips från skivan: Ramlar (oj så många konsertminnen)


2. Dido - No Angel (1999),     Vintern -00 eller var det -01? åkte jag och några av mina närmsta vänner till Lindvallen. Under bussfärden upp och alla kvällar när jag skulle sova var det denna skiva som snurrade varm i min CDfreestyle. Dag ut och dag in. Och den är lika bra idag som den var då.
Tips från skivan:  Take My Hand


3. Kent - Vapen Och Ammunition (2002),    För mig är denna skivan våren och sommaren 2002 i ett nötskal. Jag och mina älskade vänner tog studenten, jag tog körkort och jag hade dessutom en utav dom roligaste somrarna i mitt liv.
Tips från skivan: Duett (ett vackert "reklamfilmsminne" från när jag och syrran susade fram i min TT på smala, slingriga, snötäckta, tysta vägar i mörkret med snötyngda granar hängandes över oss som en allé.


4. Melissa Horn - Långa Nätter (2008),     denna skivan är en ny favorit hos mig. Under graviditeten var det denna som jag lyssnade mest på. Och när jag lyssnar på den tänker jag tillbaka på när vår älskade lilla guldklimp växte sig stor i min mage :) (Nästan svårt att fatta att han faktiskt har legat i min mage när man tittar på honom nu...vår stora kille)
Tips från skivan: New York


5. Bosson - Rockstar (2003),    mitt sista val må vara lite töntigt kan tyckas. Men detta är min och Robbans skiva. Vi har inte en låt utan en hel skiva. :)Denna lyssnade vi på när vi var sådär härligt och galet nykära. Jag blir alldeles varm i kroppen när jag lyssnar på den. Tänker tillbaka på alla fina minnen från vår första tid tillsammans. 
Tips från skivan: Run Away With You


 

Tycker inte riktigt att det går att göra en lista på sina 5 bästa skivor..... det är alldeles för få. Jag hade behövt göra 5 olika listor ;) Bästa pop, hårdrock, svenska, utländska, hiphop ......ja listan kan göras lång.
Men istället får ni några bubblare:

*David Gray - White Ladder (1999)
*Lars Winnerbäck - Kom! (1999)
*Faithless - Reverence (1996)
*Linkin Park - Hybrid Theory (2000)
*Robbie Williams - Live Summer 2003
*Looptroop - Modern Day City Symphony (2000)
*Iron Maiden - Live At Donington (1993)
*The Knife  - The Knife (2001)
*Placebo - Black Market Music (2000)
*Timbuktu - Funken Styr Våra Steg (2005)




När det kommer till dom 5 sämsta skivorna märkte jag att det blir lite svårt.... jag har tydligen rensat ut alla gamla värdelösa skivor och ställt dom där dom hör hemma...i källaren. Men jag kan ju dra några från alla brända skivor jag har.

1. Crazy Town - The Gift Of Game,   minns ni han den superblonderade killen med spretigt hår, massa tatueringar på överkroppen som rappade "Come my lady Come come my lady you're my butterfly
Sugar baby" ? Det är väl det enda man minns från dom. F fasen va dålig skivan var och vad jag glad jag är att jag inte köpte det albumet.

2. Fame Factory - Visor 2003,  fråga mig inte ens varför jag har denna?! Jag älskade Fame Factory när det gick, missade inte ett avsnitt, och var så besviken när dom la ner den serien. Märker att jag har typ alla Fame Factory volymer och då inklusive "Visor 2003" Ne, den Cdr skivan kunde jag gett ett bättre öde.

3. Phil Collins - Testify,   hahahaha! Ja, jag har verkligen ingen aning varför den finns i detta hemmet.

4. Lil Kim - La Bella Mafia,   jadu...har inget minne av denna skivan, men den är säkert lika dålig som namnet på den.

5. Bo Kaspers Orkester - 8,   en grupp som jag alltid starkt ogillat. Har aldrig fattat grejen med dom. Men på denna skivan finns en bra låt...en som är riktigt bra (innan allt försvinner). Men resten är samma skit som dom gjort tidgare.



Med detta skulle jag vilja skicka vidare denna utmaning till

Jennie
Carolina
Jennie
Elin



Hoppas ni orkar och vill anta utmaningen! Jag tyckte den var rikigt kul men det tog lite tid :)

Kommentarer
Postat av: Jennie

Shit, det blir inte lätt:) Ska göra mitt bästa men det kommer ta tid, hehe! Jag älskar musik, men av någon anledning köper jag väldigt lite musik nu. När jag var yngre handlade jag betydligt mer. Skulle varit lättare om det var 5 bra låtar och 5 dåliga, men då blir det ju ingen utmaning!!! Kram

2010-02-19 @ 23:47:05
URL: http://lovaochmamma.blogg.se/
Postat av: Therese

Vi har faktiskt i förvånande många fall väldigt lik musiksmak.

2010-02-20 @ 10:42:58
URL: http://the-fuck-up.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0