Att vara gravid är ingen sjukdom

men man kan ändå känna sig sjuk imellanåt .....

Träffade min barnmorska igår. Det visade sig att mitt blodtryck var lite för högt och hon var lite oroad över att jag har så svullna händer och fötter. Och jag i min tur var oroad över att jag har bajsont vid revbenen på höger sida.
Fick träffa en läkare idag som tog mitt blodtryck på nytt, vilket visade sig vara normalt igen. Fick lämna urinprov för att se så inga proteiner fanns i det, vilket det inte fanns. Puh! Är lite rädd för något som kallas Havandeskapsförgiftning. Ni som inte vet vad det är kan googla det.
Min svullnad får jag bara leva med. Hålla benen högt, ha stödstrumpor och ha s.k. skenor(handledsskydd) på nätterna för att inte fingrar och händer ska domna bort + hålla händerna högt över hjärtat så mycket som möjligt och knyta och öppna händerna så blodgenomströmningen ökar.
Har lyckats få något så skumt som Karpaltunnelsyndrom i händerna. (Googla det med)

Detta låter väl spännande ;)

Jo, min smärta vid revbenen visar sig vara en nerv som ligger på insidan av revbenen som ligger klämd pga av att livmodern är så stor nu.

Så... detta är läget med mig just nu. Fast annars är det bra!
Går imorgon in i v.36 så jag tycker att jag får vara lite gnällig.

Detta kan man läsa i graviditetskalendern på Familjeliv.se om v. 36
"Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen."
och bl a detta."
"Barnet: Nu väger barnet mellan 2000-2500 gram och längden är ungefär 45 cm. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man t.ex puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen."

Det är väldigt roligt att "bråka" med pyret där inne. Robban brukar säga att jag är taskig men jag är såklart försiktig när jag puttar på den lill*. Så roligt att få gensvar.

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Ja det är otroligt skönt, särskilt nu när dagarna fortfarande är kalla. Hehe, nej jag förstår att det inte var en bra idè med solning innan träning, kan tänka mig att kroppen kände sig lite lätt uttorkad.



Såg att du är inne i v36 nu.. härligt.. då kommer knodden snart ut. Kan tänka mig att du är ganska trött på att vänta nu =)

Kram/Jennie

2009-03-11 @ 12:34:02
URL: http://jennienennie.blogg.se/
Postat av: real old tom

Klart man får klaga, tycker inte att du gnällt alls mycket, så kör på bara. Nu får de sista veckorna gå för vi längtar efter vår lill* nya familjemedlem.

kram real old tom

2009-03-11 @ 20:18:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0